Sv. Tajina Myropomazania v liturgickom živote kresťana
Pravoslávna Cirkev ihneď po sv. tajine krstu udeľuje novokrstencovi aj sv. tajinu myropomazania. Robí to z toho dôvodu, aby novokrstenec mohol pristupovať k sv. tajine Eucharistie, a tak žiť plnohodnotný sviatostný život. Sv. Simeon zo Solúna píše, že ak niekto neprijal myropomazanie, ten nie je úplne pokrstený. Preto sv. tajina myropomazania je v našej Cirkvi chápaná aj ako povolenie k Eucharistii. Súčasne sa tým novokrstenec začleňuje do jednoty s Christom, lebo v Eucharistii sa cez Telo a Krv stretávame so zmŕtvychvstalým Isusom Christom. Práve z tohto pohľadu je dôležité, aby ihneď po krste bola človeku udelená aj sv. tajina myropomazania.
Pravoslávna Cirkev vníma sv. tajinu myropomazania ako osobnú Päťdesiatnicu, kedy na sv. apoštolov vo vide ohnivých jazykov zostúpil Svätý Duch. Tak, ako nám svedčí Písmo, Svätý Duch zostúpil osobitne na každého z apoštolov, preto aj Cirkev každému novokrstencovi osobitne udeľuje pečať daru Ducha Svätého. ,,Nech sa každý z vás dá pokrstiť na meno Isusa Christa na odpustenie hriechov, a dostanete dar Svätého Ducha“ (Sk 2, 38). Vďaka pôsobeniu Svätého Ducha, udelenému daru, sa pokrstený človek môže dynamicky rozvíjať v konaní dobra a v tomto procese je posilňovaný Telom a Krvou zmŕtvychvstalého Christa.
Tak sa nám konkrétne udeľuje pomoc Božia na ceste k dosiahnutiu spásy. Svätým Krstom sa človek rodí pre nový, duchovný život v Bohu a vstupuje do kráľovstva Christovej milosti. Každý, kto je v pravoslávnej Cirkvi pokrstený a myropomazaný, ma právo pristupovať k Eucharistii, lebo prijatím myropomazania sa stáva plnohodnotným členom mystického Christovho Tela, Cirkvi.
V tom nachádzame vysvetlenie a odpoveď na to, prečo v pravoslávnej Cirkvi je dovolené pristupovať k Eucharistii aj deťom. Pretože aj dieťa, pokrstené a myropomazané, je už dospelé vo viere. A viera nie je záležitosťou rozumovej vyspelosti, ale skúsenosťou z tajomného stretnutia s Bohom cez Christa, konkrétne Jeho Telo a Krv. V tejto súvislosti sa chceme zmieniť aj o takom probléme, ako sú povinnosti rodičov a krstných rodičov. Mnohí z nás podceňujú práve to, že pokrstené dieťa nechávajú bez prijímania a čakajú až do obdobia dospievania. Potom však zisťujú, že dospievajucého mládenca alebo dievčinu kresťanstvo ničím neoslovuje. Pritom stačilo tak málo, prinášať pokrstené a myropomazané dieťa k sv. prijímaniu, a všetko ostatné nechať na Božiu milosť.
Boh by s určitosťou tajomným spôsobom oslovil naše dieťa, ktoré by sa tiahlo svojou dušičkou k Bohu. Dieťa by duchovne rástlo a silnelo vo viere. A keď by dospievalo, neboli by problémy, že nechce chodiť do chrámu, nechce sa modliť atď. Dnes sa deti, ak nie sú rodičmi duchovne vedené ťažko samé odhodlajú prichádzať do chrámu aspoň v nedeľu a na spoveď sa v mnohých prípadoch chodí zopár krát do roka. Netreba zanedbať duchovný rast novokrstenca, ale naopak, je potrebné posilňovať ho Eucharistiou. V počiatkoch netreba vynaložiť veľa úsilia, iba zobrať novorodenca do chrámu a prinášať ho k sv. prijímaniu. Budeme si tak plniť svoje povinnosti rodičov, ale aj krstných rodičov, ktoré sme na seba vzali vtedy, keď sme priviedli na svet nového človeka, alebo keď sme sa stali krstnými rodičmi.
Je to také jednoduché, a pritom to nerobíme. Je potrebné privádzať deti ku Christu. Tak, ako povedal samotný Spasiteľ: „Nechajte deti prichádzať ku mne“. Cirkev robí všetko preto, aby od prijatia krstu, kedy sa rodí nový človek, mohol sa zdokonaľovať v konaní dobra. Teraz už vieme čo vedie Cirkev k tomu, že udeľuje ihneď po krste aj sv. tajinu myropomazania. Využijme toto všetko na to, aby sme zintenzívnili duchovný život našich detí. Nech prichádzajú s nami do chrámu, nenechávajme ich doma pozerať zaujímavý televízny program, ale umožnime im stretnúť sa s Christom vo sv. prijímaní, pretože Cirkev urobila všetko pre to, aby sa tak mohlo uskutočňovať. Zlepšime duchovný život svojich detí a povyrastie duchovný život na farnosti. Každého človeka Boh stvoril na to, aby v Bohu a v zjednotení s Ním ,,naplnil,, seba Duchom. Pretože vo sv. tajine myropomazania sa človek stáva chrámom Božím, príbytkom, v ktorom prebýva tajomným a nepochopiteľným spôsobom Svätý Duch, odteraz sa celý život človeka stáva bohoslužbou, lebo touto sv. tajinou je človek povolaný poslúžiť láskou Bohu aj ľuďom.
Komentáre
Sv. Tajina Myropomazania v liturgickom živote kresťana — Nekomentované
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>