Homília, kázeň
Bohoslužba pravoslávnej Cirkvi má za účel rozvíjať a šíriť kresťanskú vieru, jej duch a život, čomu veľmi silne napomáha homília, kázeň, ktorá nasleduje po čítaní Sv. Evanjelia. Lebo ak nasleduje kázeň hneď po čítaní Svätého Písma, takto sa pridržiavame starobylej praxe Cirkvi. Záujem kresťanov o výklad či objasnenie toho, čo bolo čítané, je o toľkokrát väčší, o čo kratšia je doba jeho výkladu. Ak výklad nasleduje bezprostredne po čítaní a nenecháva sa na neskoršiu dobu a takisto, keď nasleduje kázeň hneď po čítaní svätého Evanjelia, javí sa ako pokračovanie Christovho poučenia.
Práve ona má poslúžiť vnútornej religiozite a ako orgán svedomia aj nábožensko-morálnemu životu všeobecne. Preto kázeň počas bohoslužby je nielen potrebná, ale ona je podstatnou časťou bohoslužby, samotnou bohoslužbou. Je najpríhodnejším ustanovením pre udržiavanie, rozvíjanie, oživovanie a podnecovanie vedomostí kresťanského zákona a nábožensko-mravného života. Kázeň je najpríhodnejším ustanovením k šíreniu kresťanstva, jeho právd, predpisov a jeho pravého ducha, a je teda najvýznamnejším ľudským ustanovením, lebo ak sa vykonáva kresťanská kazateľská povinnosť vždy a všade s presnosťou a v pravdivom duchu, nikdy z ľudu nevymizne znalosť pravého náboženstva a ducha mravnosti.
Kázeň počas bohoslužby sa koná aj preto, aby prispela k dôstojnému vykonávaniu bohoslužby. Pretože pravá kresťanská modlitba môže byť iba vtedy mysliteľná, keď sa vykonáva podľa správnych znalostí a keď je výsledkom vierou osvietených vedomostí o Bohu a o našom vzťahu k Bohu. Aj bezprostredne po apoštolskej dobe máme svedectvá o ustavičnom užívaní kázne, o súvislosti kázne s biblickým čítaním a o kázni na bohoslužbe. Podľa toho je kázeň na bohoslužbe potrebná, lebo je prvkom, ktorý vysvetľuje bohoslužbu a poučuje o nej. Avšak nielen, že sa kázeň nachádza v tomto vzťahu nutnosti voči bohoslužbe, ale aj samotná bohoslužba napomáha a do popredia stavia kázeň. V modlitbách, piesňach a iných javoch bohoslužby sa ustavične obnovuje reálna spomienka na hlavné učenie kresťanskej viery a života. Aby kázeň prijali veriaci aj svojím srdcom, je potrebné, aby bola sprevádzaná patričnými liturgickými úkonmi modlitbou, znamením kríža atď.
Homília by mala mať určité kritéria, ktoré napomáhajú tomu, aby veriaci pozorne počúvali a vnímali homíliu až do konca. Sú to základné prvky, ako napr. príprava kňaza na danú homíliu, teda, ak kňaz číta celú homíliu z prípravy na papieri, stane sa, že sa stratí a už nenadviaže na tému, ktorú si pripravil, ďalej tempo kázne, nie pomalé, ale ani príliš rýchle, dĺžka homílie, artikulovanie, očný kontakt s veriacimi, a hlavne dobré ozvučenie a hlas, ktorý nám veriacim nedovolí stratiť pozornosť počas homílie. Každý jeden veriaci človek, ktorý príde do chrámu sa pomodliť, po celom týždni väčšinou ubehanom, pracovne vyťaženom si homíliu veľmi rád vypočuje a vo veľkej miere je to práve homília, ktorá nám približuje či už Sväté Písmo, alebo život Svätého.
Veľa krát sa stane, že ma veriaci človek ťažkosti, nie zdravotné, ale hlavne po duševnej stránke a práve daná homília je ten liek, ktorý potreboval počuť, pretože vystihuje to trápenie, ktoré veriaceho sužuje. Nájde sa v nej a skutočne ho to namotivuje a ,,postaví na nohy,,. Úlohou kňaza je tiež homíliu aj prispôsobiť okolnostiam zo svetského prostredia, aby sa veriaci vedel vyvarovať rôznym nástrahám každodenného života, lebo práve v tom uponáhľanom tempe, často krát zabúdame na modlitbu, na chrám, na Boha. Aj preto veriaci človek na liturgii očakáva homíliu, ktorá by ho povzbudila, namotivovala a hlavne priviedla na ďalšiu liturgiu.
Samozrejme okrem nedieľ a sviatkov sú aj iné príhodné okamihy v živote Cirkvi a veriacich, kedy je kázeň prospešná, najmä pri rôznych obradoch, ako je svätá tajina krstu, svätá tajina manželstva, pohreb zosnulých atď. Pri týchto liturgických obradoch sa kázeň vyžaduje preto, aby sa účastníkom podal výklad ohľadne významu úkonov, aby sa pripravilo a vykonalo ich dôstojné konanie a aby sa zvýšila či zväčšila posvätnosť a oslava sviatku. Ba často aj každodenné prípady Cirkvi a jednotlivcov vyžadujú kázeň k dosiahnutiu určitého cieľa. Podľa toho kázeň nie je bezvýhradnou povinnosťou u všetkých liturgických úkonov, ale vyžaduje sa či už pozitívnym nariadením, alebo prirodzenosťou vecí v tie dni, ktoré svojou povahou sú veľmi príhodné k dosiahnutiu cieľa a účelu bohoslužby vôbec a kázne zvlášť.
Komentáre
Homília, kázeň — Nekomentované
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>